Vyhledat

Otužování posiluje kardiovaskulární systém a vede k hubnutí

Trápí vás v jarním období časté virózy a nachlazení? Máte kolem pasu polštářek tuku, který ne a ne zmizet? Chtěli byste být štíhlejší a pružnější? Spousta lidí jednoznačně odpovídá „ano“. Pokud k nim patříte i vy, vyzkoušejte otužování! Je to zřejmě nejlevnější a nejúčinnější metoda, jak vyřešit zmiňované problémy a mnohé další. Vyrovnávání se s chladem navíc úspěšně zatočí s vyšším krevním cukrem a vede k úbytku hmotnosti.



Při krátkodobém vystavení se nepříjemným vnějším faktorům (typicky chlad, hladovění, zvýšená radiace, fyzická námaha) se v těle projevuje tzv. hormeze. Jedná se o jev, kdy přísun mírné zátěže a stresu přispívá ke zdraví organismu, jednoduše řečeno ho zoceluje.



Tradiční teplotní návyky snižují imunitu

Možná vás odmalička nabádali, ať si dáte bačkůrky a čepici, abyste neprochladli. Dítěti to nepřijde divné, ani když je venku či v místnosti 20 °C – rodiče přece mají pravdu. Pokud však rodiče jen kopírují zažité stereotypy a nehledají důkazy o správnosti svých metod, můžou potomkovi zavařit na mnohé zdravotní komplikace. Při neustálém pobytu v teple (tj. asi od 20 °C výše) se výrazně snižuje imunita, což s sebou přináší další přidružené těžkosti – kardiovaskulární potíže, nemoci dýchacího traktu (alergie, astma), cukrovku 2. typu a mnohé další.


Netřesová termogeneze je vrozenou obranou proti chladu

Organismus má několik adaptačních chladových mechanismů. Jinak by přece domorodé severské národy vlastně ani nemohly existovat! Zjevnou reakcí na chlad je svalový třes (tzv. třesová termogeneze), kterým se tělo zahřívá. Co už vidět není je práce tzv. hnědého tuku. Jeho zásoby jsou pro lidi nesmírně důležité, protože je to právě hnědý tuk, který dokáže využít energii vázanou v klasickém bílém tuku a v cukru pro zahřátí organismu (tzv. netřesová termogeneze). Mitochondrie potřebují k výrobě energie výživné palivo - mastné kyseliny a glukózu (krevní cukr). Rozklad bílého tuku má příjemný vedlejší účinek – hubnutí. Pravidelným otužováním přibývá hnědé tukové tkáně, jak dokazuje tato německo-nizozemská studie. Vaše figura tak brzy získá mladistvé kontury a zmizí odolné tukové polštáře v problematických partiích. Jistě není náhodou, že novorozenci se rodí s vysokým podílem hnědého tuku. Pokud je hned po narození nezhýčkáme vyhřívanými peřinkami, dokáží si netřesovou termogenezi udržet až do pozdějšího věku a snad i do dospělosti.


Střídání teplot vede k tvorbě užitečného "hnědého tuku"

Pobyt v prostředí s neměnnou teplotou vede k nárůstu civilizačních chorob s obezitou a cukrovkou 2. typu v přední linii. Je to proto, že bez střídání teplot se nemůže aktivovat protein UCP1, který se nachází v hnědých tukových buňkách a nedochází k přeměně tukové tkáně v hnědou. Ta je přitom klíčová pro vychytávání krevní glukózy. Tato nizozemsko-americká studie potvrzuje, že mírné teplotní nepohodlí je pro správný sacharidový metabolismus klíčové.


Nízké teploty zrychlují metabolismus o stovky procent

Fenomén otužování již prorazil snad do všech koutů planety a vědci celého světa mu věnují patřičnou pozornost. Americká studie zkoumala vliv chladu na myší organismus. Myši byly vystavovány vzduchu o teplotě 4 °C, třikrát týdně po dobu 1-8 hodin. Bylo prokázáno zrychlení metabolismu, rychlejší spalování tukových zásob a rozklad krevního cukru, aniž by se vyskytly jakékoliv negativní vedlejší účinky.


Jiná studie, tentokrát z české kotliny, sledovala vliv rozdílné teploty vody na hodnotu různých biomarkerů (např. rychlost metabolismu) u zdravých mužů. Výsledky ukazují zrychlení metabolismu o 93 % ve 20°C vodě a dokonce o neuvěřitelných 350 % ve vodě o teplotě 14 °C! Naopak v horké vodě (32 °C) nebyly pozorovány žádné metabolické změny.


Ledový muž Wim Hof léčí lidi po celém světě chladovými procedurami

Mezi laiky proslavil léčbu chladem nizozemský otužilec Wim Hof, přezdívaný „ledový muž“. Veřejnost zaujal tím, že dokázal vydržet v ledové vodě 1 hodinu a 53 minut, aniž by se změnila teplota jeho středu těla. Tvrdí, že pravidelné otužování kombinované se speciální intenzivní dechovou technikou a koncentrací dokáže tělo vytrénovat k extrémní odolnosti na chlad a posléze i vyléčit všemožné zdravotní neduhy. Hof je přesvědčen, že jeho techniku se může naučit každý, bez ohledu na věk či zdravotní stav. V rámci svých kurzů pořádá zimní horské výšlapy (např. na Sněžku) jen v botách a kraťasech. Svoji techniku popsal v knize "Co tě nezabije...", která je celosvětovým bestsellerem.


S otužováním začínejte opatrně, ale vytrvejte!

Otužování je tedy jednoznačně prospěšným nástrojem pro všechny. Přesto však existují určitá pravidla a omezení, kterými je třeba se řídit. Lidé s poruchami kardiovaskulárního systému by měli být zvláště obezřetní a s otužováním začínat pomalu. Nikdo nemusí rovnou skákat do ledem pokryté Vltavy, stačí krátká chladná sprcha po předchozí teplé. Můžete i střídat při sprchování teplou a studenou vodu, důležité je však vždy končit studenou fází, aby tělo odcházelo z koupelny s uzavřenými póry a nastartovaným metabolismem. Relaxační forma otužování je sauna, kterou byste si měli dopřávat alespoň 2x týdně.


Zdroje: inbodyusa.com, wimhofmethod.com, springer.com, webmd.com, freestylelibre.cz, ncbi.gov

11 zobrazení0 komentářů