Vyhledat

Vůně mají velkou moc! Zkuste redukovat stres při jógových pozicích s dopomocí aromaterapie

Moderní doba nás nutí chodit za hranice možností. Stále (na sobě) pracujeme, dáváme svůj čas a energii druhým, všechno organizujeme a ještě aspoň dvakrát týdně stihneme posilovnu. Žijeme naplněné životy, které skvěle vypadají na sociálních sítích. Přesto se cítíme vyčerpaní, bez nálady a rozhodně ne nad věcí. Když už jsou meditace a práce s dechem na zklidnění rozvířené mysli krátké, na pomoc přichází aromaterapie, kterou lze spojit s jógou. Klid a spokojenost se dostaví dříve, než stihnete říci řebříček.

Vonné esence působí konejšivě na náš mozek a zpomalují jeho aktivitu. Mnohé vůně pozitivně ovlivňují i různé nemoci – včetně diabetu. Pro zesílení účinku aromaterapie zkuste podle našich doporučení skloubit vůni s vhodnou jógovou pozicí.


Syndrom sociálních sítí FOMO postihuje nejen mladou generaci


Sociální sítě a s nimi související porovnávání se s druhými v nás vzbuzuje pocity méněcennosti. Syndrom známý jako FOMO (z angl. fear of missing out = strach z nevyužití příležitosti) se šíří i v našich končinách, a to zvláště ve velkých městech, kde je těch možných nevyužitých příležitostí víc než dost. Tento syndrom způsobuje, že ač se snažíme sebevíc a pracujeme na všech stránkách našeho života (a často i na životech druhých lidí), stále nemůžeme dosáhnout cíle. Co je však ten cíl, to obvykle sami netušíme. Pořád v nás sídlí vtíravý pocit, že až uděláme to a to a překonáme tu a tu laťku, konečně budeme šťastní.

Jóga učí, že štěstí a spokojenost jsou dva velmi odlišné koncepty. Štěstí plyne z vnějších událostí a okolností, kdežto spokojenost je hluboký vnitřní postoj, který si můžeme zvolit v kterékoliv situaci. Buďte proto spokojení se svým životem tak, jak je.

Aromaterapie zesiluje účinky mnohých jógových pozic


Mnoho vědeckých studií potvrzuje vliv aromaterapie na náladu, mozkovou aktivitu a pozornost. Berlička v podobě inhalace vonných esencí je vhodná zvláště ve chvílích, kdy nám jaksi nejde vědomě dýchat a uvolnit se. Můžete si ji však kdykoliv dopřát jako velice příjemnou relaxační techniku, jen tak pro radost. Existuje nespočet vonných esencí se specifickými funkcemi. Zde vybíráme ty spojené s letním obdobím a jeho typickou aktivitou a hektičností.


Levandule lékařská (Lavandula angustifolia)

Levandule je snad nejběžněji používanou aromaterapeutickou bylinou. Její pěstování je snadné a po letní sklizni krásně provoní váš domov. Levandulový extrakt odpuzuje hmyz, a funguje tak jako voňavý repelent a parfém v jednom. Vědci zjistili, že vdechování výparů z levandulového oleje zvyšuje aktivitu beta vln v mozku, které přináší pocity klidu, snadného soustředění a uvolnění. Pro svou konejšivou povahu je levandule využívána již tisíce let kulturami po celém světě, ať už jako přídavek do koupele, kosmetiky či k vaření.


Pozice pluhu (halásana)

V pozici je srdce výše než hlava, což přináší řadu zdravotních benefitů: zrychluje se krevní oběh, zlepšuje se tlak a snižuje se glykémie. Pozice zvyšuje pružnost páteře a tonizuje mnoho svalových skupin. Sama o sobě zklidňuje a zvlášť v kombinaci s levandulí má silný uvolňující účinek, je proto skvělá před spaním.

  • Zkuste si zacvičit pozici pluhu a přitom vdechujte levandulovou vůni! Položte se na záda, zvedněte nohy a napřímené je položte za hlavu, špičkami dolů. Snažte se mít vyrovnaná záda, opora je v ramenou.


Neroli = hořký pomeranč (Citrus aurantium)

Esence neroli naplňuje poselství jógy, kterým je sjednocení. Neroli pomáhá spojit rozkmotřené tělo a mysl zpět v jeden harmonický celek. Aromaterapie s neroli je proto zvláště vhodná v situacích, kdy cítíte, že „jedete“ na úkor sebe samých, přes své hranice. Tělo vám hlásí stopku, ale mysl tvrdí, že je naopak potřeba přidat. Neroli pomáhá při stavech vyhoření, psychického i fyzického vypětí a při depresích. Probouzí v nás opět radost ze života a pocit, že vše je v pořádku. Na fyzické úrovni snižuje krevní tlak, podporuje trávení a pozitivně ovlivňuje játra a slinivku břišní.

Věděli jste, že... ...neroli je výtažek z květů pomerančovníku hořkého, což je tropický strom s malými plody? Známější pomerančová esence se získává z kůry plodů. Hořkosladkou vůni neroli proslavila v 17. století italská princezna Anna Marie z Neroli, která si olejem voněla své rukavičky.

Pozice kleští (paščimottánásana)

Kleště jsou předklonovou pozicí účinně snižující hladinu kortizolu. Jedná se o stresový hormon, který nás pobízí k útoku a agresi a vyvolává pocit ohrožení a napětí. Bývá příčinou rozvoje mnoha civilizačních a autoimunitních nemocí. K jeho produkci dochází v nadledvinkách a jeho nadměrná sekrece způsobuje tzv. adrenální únavu – tj. vyčerpané nadledvinky. To vede k častému paradoxu moderní doby – přestože odpočíváme, cítíme se stále vyčerpaní.

  • Posaďte se se vzpřímenou páteří, ideálně na nějakém tichém a příjemném místě, třeba na trávě v parku. Vytáhněte se do výšky za pažemi a poté se předkloňte k nohám. Obejměte nárty či lýtka tam, kde dostanete. Skloňte hlavu, pohlaďte svoje nohy a zhluboka prodýchněte vůni neroli.


Růže damašská (Rosa damascena)

Růže je univerzálním symbolem lásky. A skutečně, její vonná esence otevírá srdeční čakru a vzbuzuje v nás pocit bezpodmínečné radosti a soucitu s druhými. Růžový olej reguluje, podobně jako neroli, hladinu kortizolu a vede k uvolnění a zklidnění. Inhalace růže snižuje krevní tlak a předchází letargii a depresi. Olej z růže výtečně pečuje o pokožku a naplňuje nás mírem a spokojeností.

Věděli jste, že... ...se olej získává z růžových poupat trhaných za rozbřesku, když v nich je nejvíce vláhy a vonných silic? Na jeden litr oleje jsou potřeba až tři tuny poupat, proto vás nemusí překvapit jeho vysoká cena. Patří totiž k nejdražším olejům vůbec.

Pozice stoje na hlavě (sálamba šíršásana)

Ke královské květině patří tzv. královská pozice jógy, a tou je stoj na hlavě. Tato náročná pozice zcela mění naše tělesné nastavení – vzhledem k výraznému odkrvení dolních končetin předchází křečových žilám a otokům a podporuje krevní cirkulaci. Vaše vlasy touto pozicí také získají – dochází totiž k prokrvení vlasových folikulů, a vlasy tak budou zářivější a zdravější. Díky prokrvení smyslových orgánů (oči a uši) se zbystří i vaše smysly. Hlavou dolů se snižuje sekrece kortizolu, což vede ke zklidnění těla i mysli. Pozice svou náročností nedovoluje myslet na cokoliv jiného, proto je výtečná pro nácvik koncentrace a meditace.

  • Stoj na hlavě by měli zkoušet pouze pokročilí jogíni – a i ti s velkou pozorností ke své krční páteři! Z pozice psa hlavou dolů přejděte pokrčením loktů do pozice delfína. Poté silně zapojte střed těla a vyneste nejprve jednu a poté druhou nohu do výšky. Celé tělo je v jedné linii, kolmo k zemi.

Tip pro vás: Zpočátku trénujte tuto pozici s oporou o stěnu, nebudete se tak bát, že přepadnete.


Až budete příště vyčerpaní okolním světem, nebo se budete hned od rána cítit jako po celém náročném dni, zkuste aromaterapii. Síla bylin v kombinaci s jógou dodá vašemu tělu potřebnou vzpruhu a vaší mysli ztracený klid a vyrovnanost.


Zdroj: časopis Jóga Dnes, Tandfonline, Celostnimedicina

4 zobrazení0 komentářů