top of page
Vyhledat

Skoncujte s nespavostí a ucpanými dutinami! Očistná technika trátak ve vás rozdmýchá spící energii

Pod označením „trátak“ se skrývá prastará očistná jógová technika, která spočívá v koncentraci na určitý předmět či plamen svíčky. Praktikuje se především se záměrem pročistit mysl a posílit koncentraci. Kromě toho však trátak dokáže pročistit dutiny hlavy, a funguje tak jako účinná prevence zimních nachlazení. Dopřejte si relaxaci s plamenem svíčky i vy!



Během podzimního a zimního období alespoň občas zapálí svíčku i ti, kteří to běžně nedělají. Stačí se rozhlédnout kolem sebe a hledat světýlka v okolí. Plamínky se třepotají ve vydlabaných dýních či lucerničkách přede dveřmi domů, na hřbitovech hoří svíčky více než kdy jindy a také uvnitř našich domovů pro vytvoření hřejivé atmosféry často sáhneme právě po svíčce. Pokud máme domácnost vybavenou kamny nebo krbem, vnímáme kontakt s ohněm ještě intenzivněji. Oheň je zkrátka v zimním období všude kolem nás. Pojďme jeho sílu vědomě využít pro zlepšení koncentrace i mnohých zdravotních neduhů!

Oheň nás vede k aktivitě a schopnosti prosadit se

Jóga a další východní učení vnímají oheň jako jeden ze základních pěti živlů. Těmi dalšími jsou voda, země, vzduch a kov. Naučíme-li se s energií těchto živlů pracovat, například pomocí jógových technik a pozic, můžeme ji vědomě využívat pro svůj prospěch. Oheň představuje expanzivní energii, vzplane obvykle jen na krátkou dobu, zato jeho síla může být obrovská. Symbolizuje naši živelnost, vášeň či kreativitu. Z fyzického hlediska je elementu ohně přiřazována oblast břicha, kde sídlí naše sebedůvěra a schopnost prosadit se.

Cvičení pro vás: Zkuste zachytit, kde se ve vašem těle vzedme pocit odporu a napětí ve chvíli, kdy jdete s někým do konfliktu. Odkud seberete sílu potřebnou pro prosazení se? Máte-li aktivní čakru solar plexu (manipúru), bude tato odhodlanost vycházet právě ze středu vašeho těla.

Léčivý plamen pomůže zklidnit mysl a pročistit dutiny

Technika trátak spočívá v pozorování jednoho bodu – nejčastěji se jedná o černý puntík na bílém podkladu, ale lze pozorovat například i květinu nebo jiné atraktivní předměty. Velmi populární a ze zdravotního hlediska přínosnější je hledění do plamene svíčky. Studie dokazují, že pravidelné provádění tohoto očistného rituálu posiluje paměť a zrak a také léčí oční neduhy. Trátak je doporučován také jako účinná technika proti nespavosti a spánkovým poruchám. Zároveň při něm dochází k navození pocitu klidu a harmonie. Častá praxe této techniky rozvíjí intuici, vizualizaci a posiluje vůli. Uvolní se podvědomí a dojde ke stavu hluboké relaxace. Mějte však na paměti, že tato metoda není vhodná pro osoby s vážnými psychickými poruchami (klinická deprese, schizofrenie apod.), u nichž může vést dokonce ke zhoršení příznaků!

Koncentrační techniky přispívají k vědomému řízení našich emocí a myšlenek, což se projeví v kvalitě prožívání každodenního života.

Jak na trátak prakticky krok po kroku

Před vlastním cvičením si můžete položit osobní otázku, která pomůže udržet vaši mysl na uzdě. Zjistíte-li, že se mysl během praxe odebrala jinam, můžete ji pomocí oné otázky vrátit zpět do pozoru.

  • S jakým cílem trátak provádím?

  • Jak se teď cítím a jak se budu cítit po cvičení?

  • Jaké změny si přeji s pomocí klidné mysli dosáhnout ve svém životě?

  • Komu chci v této praxi poslat lásku a soucit?

Připravte si svíčku, stoleček či podstavec o výšce asi 1 metr, meditační podložku či polštář a očistný trátak může začít! Přečtěte si, jak na trátak krok po kroku:

  • Ujistěte se, že máte nerušený a bezpečný prostor pro sebe. V místnosti by neměl být průvan, je třeba, aby plamen svíčky byl nehybný. Nastavte si příjemnou teplotu, ať už ohněm v kamnech nebo extra vrstvou oblečení navíc.

  • Posaďte se do pohodlného sedu s rovnou páteří. Pokud můžete, seďte na zemi a svíčku umístěte na stolek před sebe. Pokud je sezení na zemi nepohodlné, posaďte se na židli a svíčku dejte na podstavec zhruba do výšky vašich očí a vzdálenosti na nataženou paži. Svíčka by měla být bez aromat, aby vás vůně nevyváděla z koncentrace.

  • Zapalte svíčku. Pokud používáte brýle, na chvíli je odložte. Je vhodné nemít při praxi trátaku žádný make-up, zvláště řasenku. Lepší je cvičit také bez kontaktních čoček. Na několik sekund či minut zavřete oči a pozorujte svůj dech. V mysli si zopakujte svoji otázku, záměr či mantru.

  • Až bude mysl klidnější, otevřete oči a pozorujte plamen svíčky – pokud možno bez mrkání. V plamenu lze rozpoznat různě barevné části. Soustřeďte svoji pozornost na horní okraj nejjasnější části plamene, asi 1 cm nad svíčkou. Můžete očima projet celý plamen a všímat si barevných rozdílů v jeho jednotlivých částech. Takto zkuste vydržet přibližně 15 sekund.

  • Během chvilky dojde k slzení očí. Jedná se o přirozený a žádaný jev, během nějž se vyplavují nečistoty z těla.

Slzy neroztírejte po tvářích a nehodnoťte svůj úspěch či neúspěch. Každá vteřina praxe je obdivuhodná, vždyť většina lidí se k ní mnohdy za celý život nedostane ani jednou!
  • Až k slzení dojde, jemně oči zavřete. Pozorujte děj za očními víčky. Uvidíte ve svém vnitřním prostoru odraz plamene, pečlivě jej sledujte. Odraz bude převrácený, takže plamínek budete vnímat jako černý bod na světlém pozadí. Plamen má tendenci za zavřenýma očima cestovat, zkuste ho sledovat po co možná nejdéle, než se zcela vytratí. Možná budete překvapeni, jaké další obrazy, emoce či vjemy se objeví.

  • Jakmile obraz plamene zeslábne, otevřete oči a znovu pokračujte v koncentraci na svíčku. Toto opakujte několikrát po sobě, v celkové délce cvičení 5 až 15 minut. Trátak se doporučuje trénovat postupně a jednotlivé intervaly pozvolna prodlužovat.

  • Na závěr cvičení krátce setrvejte v sedu se zavřenýma očima a nechte doznít účinky cvičení. Rozpomeňte se opět na svůj záměr a všimněte si, zda jste se k němu již přiblížili, nebo v sobě alespoň vzbudili větší sebedůvěru v jeho realizaci.


Trátak ovlivňuje produkci melatoninu – hormonu spánku

V oblasti uvnitř mozku se nachází epifýza – nadvěsek mozkový neboli šišinka. Je to drobná endokrinní žláza, jejíž funkcí je produkce melatoninu, hormonu spánku. Tvorba melatoninu závisí na slunečním a umělém osvětlení. Při světle hladina melatoninu v krvi klesá a organismus se připravuje na probuzení. S přicházejícím stmíváním se jeho produkce nastartuje a tělo se připravuje na spánek.


Melatonin působí jako specifický hormon, který reguluje denní biorytmy, ale také ovlivňuje funkci řady endokrinních žláz. Pro svoje účinky se melatonin využívá v preparátech proti nespavosti. Mezi jeho další benefity patří regulace krevního tlaku a tělesné teploty, antioxidační aktivita či protizánětlivý efekt. Praxe trátaku posiluje aktivitu epifýzy, a vede tak k lepší regulaci produkce melatoninu.


Ať vás již trápí nespavost, výkyvy nálad či nos ucpaný celou zimu, vyzkoušejte trátak. Praxe je snadná a příjemná a můžete z ní vytěžit pro své zdraví skutečné poklady!

Zdroje: ncbi.nlm, sciencedirect, joga, jogadnes

20 zobrazení0 komentářů
bottom of page